Campers met een Euro 6 dieselmotor: schoon en zuinig
Er bestaan tegenwoordig nogal wat vooroordelen over diesel. Veel mensen lijken te denken dat dieselmotoren per definitie stinken en onnodig vervuilen, maar dat klopt niet: de huidige generatie Euro 6 motoren is, dankzij de toevoeging van AdBlue, stukken schoner dan hun voorgangers. Bovendien is de efficiëntie van deze motoren verhoogd: u rijdt dus gemiddeld zuiniger dan met een Euro 5 (of oudere) motor.
U kent het fenomeen waarschijnlijk wel: u zit lekker op je klapstoel naast uw buscamper te genieten van een wijntje en dan komt uw buurman in z’n twintig jaar oude bus, dertig keer heen en weer stekend, naast u staan. Het staat nog net niet blauw van de rook, maar de lucht is inmiddels niet meer te harden. Pas als de lucht weer een beetje is opgeklaard, durft u opnieuw te gaan zitten.
Reputatie
Diesels zitten in Nederland, onder andere door de aanwezigheid van oude motoren, nogal in het verdomhoekje: ze hebben een slechte reputatie. Slurpen, stinken, er bestaan talloze vooroordelen. Maar dat klopt niet: oude diesels kunnen inderdaad behoorlijk stinken, maar dat geldt niet voor de huidige Euro 6 motoren. Die zijn schoon en efficiënt.
CO2-uitstoot
Laten we even onderscheid maken tussen de twee belangrijkste vormen van uitstoot. Enerzijds heeft u het broeikasgas CO2, dat elke verbrandingsmotor uitstoot. Anderzijds staan oudere diesels vooral bekend om hun relatief hoge uitstoot van stikstofoxiden die zorgen voor lokale luchtverontreiniging.
We beginnen even met die eerste: de CO2-uitstoot. Hoewel de verbranding van een liter diesel iets meer CO2 uitstoot dan die van een liter benzine, stoot een dieselmotor per gereden kilometer toch minder CO2 uit. Dat komt omdat een dieselmotor minder brandstof per kilometer verbruikt dan een benzinemotor. Zou u een benzinemotor in een buscamper bouwen, mag u blij zijn als u 1 op 7 haalt. Met een dieselmotor haalt u met gemak 1 op 10. Een buscamper met een benzinemotor zou dus meer CO2 uitstoten dan dezelfde bus met een dieselmotor.
Stikstofoxide
En dan die andere uitstoot: de stikstofoxide, oftewel de NOx. Dieselmotoren stonden vroeger bekend om hun nogal hoge uitstoot van stikstofoxide, maar dat is met de komst van de Euro 6 motor veranderd. In de uitlaat van Euro 6 motoren is achter het roetfilter namelijk een katalysator gebouwd waarin de stikstofoxiden van de uitlaatgassen worden opgeslagen. Op het moment dat er een bepaalde hoeveelheid stikstofoxide in de katalysator is opgeslagen, wordt de vloeistof AdBlue geïnjecteerd. Deze vloeistof zorgt ervoor dat de stikstofoxiden uiteenvallen in gewone stikstof (dit zit ook in de lucht en is totaal onschadelijk) en waterdamp. Dankzij AdBlue stoot de Euro 6 motor nauwelijks nog NOx uit.
Overal tanken
Het gebruik van AdBlue bij dieselmotoren is inmiddels volledig ingeburgerd: u kunt deze vloeistof echt overal ter wereld verkrijgen. In dichtbevolkte gebieden kunt u AdBlue gewoon aan de pomp tanken en buiten die gebieden vindt u de vloeistof vaak in jerrycans bij de benzinepomp. Aan de pomp kost AdBlue minder dan een euro per liter en met een volle tank AdBlue van vijftien liter kunt u vaak vijfduizend kilometer rijden.
Tien procent
Van alle Nederlandse campers is zo’n tien procent uitgerust met een Euro 6 motor. Het overgrote deel van de campers rijdt dus rond met Euro 5, 4 en soms zelfs nog Euro 3 motoren. “Bij Buscamper.nl verkopen we bijna alleen maar campers met Euro 6 motoren”, vertelt Ralph Ramdhani, directeur van Buscamper. “We vinden het belangrijk om bij te dragen aan het milieu en bovendien kunt u met een Euro 6 motor de komende tijd nog met een gerust hart de milieuzones in.”
Ook mensen die graag off-grid kamperen, rijden het liefst in een Euro 6 camper, weet Ralph. “We horen vaak van klanten dat als ze de natuur in gaan, ze het prettig vinden dat ze niet onnodig vervuilen. Als u in Zweden aan een prachtig meer staat en er komt een walmende bus naast u staan, doet dat wel wat met de beleving.”
Brandstof ook schoner
Niet alleen zijn de dieselmotoren schoner geworden, ook de brandstof zelf is vergroend. Zo daalde het zwavelgehalte in diesel met 95 procent door nieuwe raffinagetechnieken, wordt er tegenwoordig biodiesel gemengd met de reguliere diesel en is er zelfs volledig hernieuwbare diesel verkrijgbaar (HVO) die in Euro 6 campers kan worden getankt.
Op dit moment is de Euro 6 dieselmotor dus de schoonste en zuinigste aandrijving voor uw buscamper. Dat is prettig voor het milieu, voor uw portemonnee én voor uw buren die lekker buiten op hun klapstoelen aan een wijntje zitten. Iedereen blij dus.