Zero-emissiezones? Meestal geen probleem voor uw buscamper
Sinds 1 januari 2025 zijn er in verschillende gemeentes in Nederland zogenaamde zero-emissiezones aangewezen. Het doel is om uitstoot van bedrijfsbusjes te vermijden. Voor buscamperaars is er gelukkig goed nieuws: buscampers staan meestal geregistreerd op een ander type kenteken dan bedrijfsbussen en mogen daarom wel in de zero-emissiezones rijden. Lees hieronder verder hoe het nu precies zit.
Verwarring
Onder (bus)camperaars ontstond enige verwarring door het bovenstaande nieuws, omdat campers meestal op dezelfde dieselbussen zijn gebaseerd als bedrijfsbussen. “We kregen van verschillende mensen de vraag of ze straks met hun buscamper nog wel de steden in mogen”, zegt Ralph Ramdhani van Buscamper.nl.
Het goede nieuws is dat buscamperaars gewoon in de zero-emissiezones mogen rijden, zolang ze geregistreerd staan als personenauto in de zogenaamde M1-categorie en minimaal aan de EURO 4 norm voldoen. “Alle campers die door camperbouwers worden geleverd, dus alle Pössl en Adria’s vallen onder de M1-categorie. Gebruikers van dit soort buscampers hoeven zich dus geen zorgen te maken.”
Zelfbouwers
Zelfgebouwde campers staan echter niet altijd in de M1-categorie geregistreerd. Vaak worden ex-bedrijfsbussen gebruikt als basisvoertuig voor de buscamper en deze voertuigen staan doorgaans onder de N1-SA categorie geregistreerd. Zulke voertuigen worden, ondanks de ombouw, gezien als bedrijfswagen en mogen dus niet in de zero-emissiezones rijden.
Milieuzones
De zero-emissiezones moeten niet worden verward met milieuzones. In diverse grote steden in het binnen- en buitenland zijn er milieuzones aangewezen met als doel om de oudere, vervuilende voertuigen te weren. Waar u nu nog op de meeste plekken terecht kunt met een EURO 4 voertuig, zal dat binnenkort waarschijnlijk minimaal een EURO 5 voertuig moeten zijn. Voor Nederlandse milieuzones is er geen sticker of vignet nodig.
Schone toekomst
Omdat dieselvoertuigen aan steeds meer regels moeten voldoen, worden nieuwe voertuigen steeds efficiënter en schoner. Daarnaast worden er ook stappen gezet in het verduurzamen van de brandstof. Ramdhani: “Zo is het al mogelijk om hernieuwbare HVO-diesel te tanken. Deze brandstof is volledig plantaardig en is goedgekeurd voor de motoren van de dieselbussen die wij leveren.”
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is volledig vrij van fossiele grondstoffen en wordt geproduceerd uit hernieuwbare plantaardige vetten en oliën. Op de website van Neste, een grote producent van HVO, is te zien voor welke motoren de autofabrikant een goedkeuring heeft verleend voor het gebruik van de plantaardige diesel.
“Elektrificatie van buscampers is uitdagend”, voegt Ramdhani toe. “De transitie naar elektrisch rijden in het algemeen lijkt in Europa te stokken door allerlei ontwikkelingen. Ook het rijden op waterstof laat nog lang op zich wachten. Het mooie van hernieuwbare diesel is dat u zonder aanpassingen aan de bestaande bussen kunt rijden. Dat betekent dat u met een enorme vloot van voertuigen nog decennia vooruit kunt en daar geen vervangende voertuigen voor hoeft te produceren. En dát is per slot van rekening ook een duurzame oplossing.”