Reisverslag: Kamperen in de zomer met een 2Win R Plus

Kamperen in de zomer? Ieder seizoen kan je genieten met je camper. Vol verwachting keken we uit naar een mooie zomer na een koud voorjaar. Helaas, het mocht niet zo zijn. Het echte zomerweer bleef maar uit maar dat weerhield ons er niet van om lekker op stap te gaan met onze camper, een Pössl 2 Win R Plus.

Kamperen in de zomer met een buscamper

Afbeelding: Onderweg bij Le Château du Nouzet, Pouilly-sur-Loire

Door de goede rijeigenschappen van onze camper (Citroën Jumper 2WIN R Plus) is het een comfortabele manier van reizen.

Kamperen in de zomer van 2021

Terugkijkend naar deze zomer hebben we vooral gekozen voor strandbestemmingen. Allereerst in Nederland en de tweede helft van augustus hebben we ook een reis naar de Costa Brava in Spanje gemaakt.

Kamperen langs de Nederlandse kust

Er zijn veel mooie campings aan of nabij de Nederlandse kust. Of het nu campings zijn van Vekabo, SVR, het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Wij hebben ervaren dat ze allemaal een hoge standaard hebben en belangrijk, het sanitair is vaak mooi, modern en heel goed schoongehouden. Als je een schoonmaker of -ster treft en je geeft de complimenten voor het goede onderhoud, wordt dat vaak bijzonder gewaardeerd. We zijn vooral aan de Noord-Hollandse kust geweest. Daar zijn prachtige duinen met mooie vrij liggende fiets- en wandelpaden. Omdat onze camper voorzien is van een handige Busbiker nemen we onze fietsen altijd mee en dat geeft zoveel mogelijkheden om de omgevingen te verkennen en te ervaren. Je range wordt zoveel groter. Een heel handige app die je daarbij kunt gebruiken is “Fietsknoop”. Ideaal en voor ons onmisbaar in Nederland. En het blijft heerlijk, met de fiets naar Den Helder en vandaar met de veerboot oversteken voor een dagje Texel. Dat geeft een extra vakantiegevoel.

De zon in de zee zien zakken

Al waren er weinig zwoele avonden waarbij je lekker buiten kon blijven zitten, een frisse zomer heeft ook zijn voordelen. Door relatief veel bewolking ontstonden er de prachtigste zonsondergangen en wat is er mooier dan een Nederlands landschap onder een Nederlandse wolkenlucht. Schitterend om te fotograferen en laat dat nou net een hobby van ons zijn. En hoe heerlijk is het om op een zomerdag met blote voeten door het water van de zee te lopen, op weg naar een heerlijke strandtent om daar te lunchen of te borrelen. Genieten toch ! Na weer een mooie zonsondergang terug naar je camper en dat voelt dan echt als thuiskomen. In de camper hebben we een handig Nespresso koffiezetapparaatje (compact en een laag wattage) en het is heerlijk om de foto’s van de dag terug te kijken onder het genot van een heerlijk kopje koffie. En het slapen… door de uitstekende matrassen slaap je als een roos.

En door naar Spanje…

Zoals gezegd zijn we ook naar de oostkust van Spanje gereden, naar de Costa Brava. Na het passeren van noord Frankrijk hebben we niet meer gereden dan 200 tot 300 km. per dag. Over de Route National en over D-wegen. Door de goede rijeigenschappen van onze camper (Citroën Jumper) een comfortabele manier van reizen. We hebben geen campings gereserveerd. Meestal heeft een camping nog wel een plaatsje voor een camper voor één nacht. Slechts twee keer hebben we een volle camping aangetroffen en moesten we op zoek naar een volgende camping. Er zijn er zoveel, geen probleem dus. In Spanje hadden we wel een grotere camping gereserveerd. Dat omdat het augustus en dus hoogseizoen was. Op de terugweg ook gestaan op een camper parkeerplaats zonder faciliteiten. Voor een enkele nacht al helemaal geen probleem, bij meerdere nachten zonder faciliteiten (later van plan voor Scandinavië) is het een kwestie van de accuspanning in de gaten houden lijkt ons. Je bent trouwens helemaal niet afhankelijk van campings. Overal kwamen we locaties tegen waar we de camper met water konden vullen en grijs water konden lozen. Perfect geregeld ! En hoe heerlijk is het om te staan aan de rand van een mooie wijngaard op een warme zomeravond. Kortom, kamperen in de zomer is heerlijk! We genieten volop van onze Pössl 2 Win R Plus van Buscamper Nederland.

Martin en Silvia

Meer persoonlijke verhalen?

Wilt u meer verhalen van camperaars lezen? Bekijk dan de persoonlijke reisverslagen voor meer ervaringen, tips en inspiratie.